Dagelijks Leven
Volledige optimalisatie
datum:
Voor ouderenzorg organisatie Dagelijks Leven mochten wij het gehele recruitment proces optimaliseren. Na een analyse hebben wij de complete funnel ingericht: bekendheid voor (de vacatures van) Dagelijks Leven door social media campagnes, realisatie van een nieuwe werken-bij omgeving, aanschaf en implementatie van een nieuw recruitmentsysteem/ATS, tot en met de onboarding van een nieuwe collega’s.
De nieuwe werken-bij omgeving is geïntegreerd in een compleet nieuwe corporate website. De werken-bij omgeving is opgebouwd uit de verschillende doelgroepen, waardoor er veel ruimte is om arbeidsmarktcommunicatie op maat in te richten. Dit is nodig, want de doelgroepen zijn zeer divers, van verpleegkundigen tot koks! Iedere doelgroep vindt binnen 1 klik de passende vacatures.
Vacatures door heel Nederland
Vanwege de vele locaties door heel Nederland en de relatief lage reisbereidheid van de doelgroep, is het belangrijk dat de kandidaat direct de vacatures bij hem in de buurt ziet. Daarom hebben wij met een Google-maps integratie een geografisch overzicht van de vacatures visueel inzichtelijk gemaakt. Ook pakt de website de locatie van de bezoeker op, waardoor je met direct de vacatures in de buurt toont.
Ook hebben wij hierbij de meeloop-knop geïntegreerd. Na lancering van de website hadden wij binnen 3 dagen 22 aanmeldingen voor het meelopen van de schaarse doelgroepen verzorgenden en verpleegkundigen!
Uiteraard zijn de vacatures gekoppeld aan een recruitmentsysteem, zodat er overzicht is van de sollicitaties en deze efficient verwerkt kunnen worden. Het Recruitmentsysteem is onder onze begeleiding is aangekocht en door ons is ingericht. Door decentraal gebruik was de gebruiksvriendelijkheid een zeer belangrijke eis. Wij hebben het systeem hierop geselecteerd en het zo eenvoudig mogelijk ingericht. Na lancering hebben wij video’s en animaties ingezet, wat heeft geleid tot een soepele implementatie.
Wij verzorgden een social media training zodat de marketing en recruiment afdeling van Dagelijks Leven zelf hun doelgroep kunnen ‘targeten’. Ook leerden wij hen A/B-testen, waarmee de social media uitingen steeds beter op de doelgroep werden afgestemd werden. Hierdoor hebben zij uiteindelijk een record doorklikpercentage behaald van 19%.
Het moment dat de sollicitant collega wordt dient op een vlekkeloze manier te verlopen. Daarom hebben wij een onboardingspagina ingericht waar de nieuwe medewerker welkom wordt geheten bij de organisatie, maar ook de indiensttredingsformulieren ten behoeve van het personeelsinformatiesysteem kan invullen. Door deze oplossing is het recruitmentsysteem/proces vlekkeloos en kandidaat-vriendelijk aan het personeelssysteem en de indiensttreding gekoppeld.
Daarnaast hebben is er een tijdlijn met touchpoints van het onboardingsproces ontworpen om de kandidaat zo warm mogelijk binnen te halen en om het verloop in het eerste jaar terug te dringen.
Zion Jongstra
Directeur, Dagelijks Leven